"Vi voksne burde sætte mere fokus på grundlegene og lægge de gode rammer for børnenes grundlege. Det er her børnene får alle de byggesten der skal bruges for at udvikle de forfinede færdigheder, man skal mestre i et hyperkomplekst samfund, som det vi lever i. Vores opgave er at lægge de gode rammer.
Det der efter min mening er vigtigst, når det handler om de 0-3 årige, er at vi ikke virker hæmmende. Vi skal passe på at vi ikke planlægger deres umiddelbare naturoplevelser ihjel, at vi ikke lægger vores eller andre voksnes begrænsninger ned over dem. Husk at, selvom du selv ved hvordan en regnorm smager, så kan det være svært at forklare til denne gruppe, de har jo ikke noget atsammenligne med. De skal selv ud og
sanse naturen. Jeg har oplevet børn der troede at æg gror på træer og studerende der var ved at vælte i kanoen af skræk da vi mødte en sæl. Hvis disse mennesker havde oplevet naturvejledning på det sansemotoriske plan, så havde deres verdensbillede nok været mere nuanceret."
sanse naturen. Jeg har oplevet børn der troede at æg gror på træer og studerende der var ved at vælte i kanoen af skræk da vi mødte en sæl. Hvis disse mennesker havde oplevet naturvejledning på det sansemotoriske plan, så havde deres verdensbillede nok været mere nuanceret."
Mads Brodersen; Grundmotorik og noget om at Blande sig - udenom; Naturvejleder 19 årg. nr. 1, 2010; s. 11.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar