tirsdag den 4. februar 2014

Et venskabstræ


I dag (24.01.2014) malede jeg grene sammen med børnene. Jeg havde samlet grenene for 3 uger siden, da jeg gik hjem fra praktikken. Min oprindelige ide var, at vi skulle tegne grene med børnene og at jeg skal bruge de indsamlede grene som model. Jeg har læst i bogen "Succesbilleder: Maleopgaver for vuggestue- og børnehavebørn" af Britta Johanson:
"At male er meget mere end tidsfordriv. Succesoplevelser styrker børns selvværd og skaber daglig glæde, fordybelse og udvikling. Samtidig er billedkunst en effektiv måde at sanse, bearbejde og forstå verden på. [...] Tegning efter model giver en ny indsfaldsvinkel til det at tegne. Når man siger til et barn: Tegn en krokodile, svarer mange børn: Det kan jeg ikke. Men når man lægger en legetøjskrokodille på bordet og kigger på den sammen, opdager børnene, at motivet består af streger og cirkler, og en ellers uoverskuelig opgave bliver mulig." (Britta Johanson; "Succesbilleder"; Vejle 2006; s. 5, 8)
Inspirationen fra bogen brugte jeg ikke til min orpindelige ide, men jeg brugte ispirationen til at tegne ulven og jægeren fra eventyret "Rødhætte". Jeg foreslog en pædagog, at vi skulle lave nogle kopier af ulven og jægeren og lægge dem på bordet, så børnene nemmere kunne forestille sig, hvordan ulven og jægeren ser ud. Udover det får børnene succesoplevelser ved, at de kan tegne dem, selvom nogle børnene i starten sagde, at de ikke kan tegne hverken ulven eller jægeren. Pædagogen syntes, at det var et godt forslag, fordi lærings- og oplevelsesprocessen ikke kun styrkes gennem ørene (når de hører historien), men også gennem øjnene og de andre sanser, når de kigger på billederne og tegner samtidig.
"Ved først at iagttage og dernæst at tegne udvikler børnene derers individuelle tegnefærdigheder fra dag til dag. De anvender disse færdigheder også i tegninger lavet i fri fantasi og ud fra hukommelsen." (Britta Johanson; "Succesbilleder"; Vejle 2006; s. 8)
Men tilbage til grenene :) Idéen at vi skulle male dem dukkede pludselig op en aften, da jeg opdagede, at grenene bundet sammen ligner et træ. Jeg tænkte: Børn kan male dem, så laver vi et venskabstræ. Det  lavede vi i dag i børnehaven med de børn, der havde lyst til at være med i aktiviteten.    




Det ver en sjov og spændende oplevelse for børnene. De fik ikke kun lov til at male grenene men også deres hænder. Den kreativitetsfrihed gjorte vores maleproces endnu mere oplevelsesrig. Personalet syntes også, at det var en meget kreativ ide at male grenene. En af pædagogerne sagde, at jeg har inspireret dem at gøre det igen til fastelavn. Børnehaven plejer at lave et stort træ af grenene til fastelavn og børnene hænger forskellige ting (slik, billeder osv.) op på træet. I år vil de gerne, udover det de plejer at lave, male træet. "Og mens vi skal male træet, tænker vi på dig", - sagde pædagogen. En fantastisk feedback.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar