I dag (24.01.2014) malede jeg grene sammen med børnene.
Jeg havde samlet grenene for 3 uger siden, da jeg gik hjem fra praktikken. Min oprindelige
ide var, at vi skulle tegne grene med børnene og at jeg skal bruge de indsamlede
grene som model. Jeg har læst i bogen "Succesbilleder: Maleopgaver for
vuggestue- og børnehavebørn" af Britta Johanson:
"At male er meget mere end tidsfordriv.
Succesoplevelser styrker børns selvværd og skaber daglig glæde, fordybelse og
udvikling. Samtidig er billedkunst en effektiv måde at sanse, bearbejde og
forstå verden på. [...] Tegning efter model giver en ny indsfaldsvinkel til det
at tegne. Når man siger til et barn: Tegn en krokodile, svarer mange børn: Det
kan jeg ikke. Men når man lægger en legetøjskrokodille på bordet og kigger på
den sammen, opdager børnene, at motivet består af streger og cirkler, og en
ellers uoverskuelig opgave bliver mulig." (Britta Johanson;
"Succesbilleder"; Vejle 2006; s. 5, 8)
Inspirationen fra bogen brugte jeg ikke til min
orpindelige ide, men jeg brugte ispirationen til at tegne ulven og jægeren fra
eventyret "Rødhætte". Jeg foreslog en pædagog, at vi skulle lave
nogle kopier af ulven og jægeren og lægge dem på bordet, så børnene nemmere
kunne forestille sig, hvordan ulven og jægeren ser ud. Udover det får børnene
succesoplevelser ved, at de kan tegne dem, selvom nogle børnene i starten sagde,
at de ikke kan tegne hverken ulven eller jægeren. Pædagogen syntes, at det var
et godt forslag, fordi lærings- og oplevelsesprocessen ikke kun styrkes gennem
ørene (når de hører historien), men også gennem øjnene og de andre sanser, når
de kigger på billederne og tegner samtidig.
"Ved først at iagttage og dernæst at tegne
udvikler børnene derers individuelle tegnefærdigheder fra dag til dag. De
anvender disse færdigheder også i tegninger lavet i fri fantasi og ud fra
hukommelsen." (Britta Johanson; "Succesbilleder"; Vejle
2006; s. 8)
Men tilbage til grenene :) Idéen at vi skulle
male dem dukkede pludselig op en aften, da jeg opdagede, at grenene bundet
sammen ligner et træ. Jeg tænkte: Børn kan male dem, så laver vi et
venskabstræ. Det lavede vi i dag i børnehaven
med de børn, der havde lyst til at være med i aktiviteten.
Det ver en sjov
og spændende oplevelse for børnene. De fik ikke kun lov til at male grenene men
også deres hænder. Den kreativitetsfrihed gjorte vores maleproces endnu mere
oplevelsesrig. Personalet syntes også, at det var en meget kreativ ide at male
grenene. En af pædagogerne sagde, at jeg har inspireret dem at gøre det igen
til fastelavn. Børnehaven plejer at lave et stort træ af grenene til fastelavn og
børnene hænger forskellige ting (slik, billeder osv.) op på træet. I år vil de
gerne, udover det de plejer at lave, male træet. "Og mens vi skal male
træet, tænker vi på dig", - sagde pædagogen. En fantastisk feedback.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar