Aktiviteter
omkring et træ
Mål:
Ifølge Edlev (2008) s. 121 får børn,
der er meget ude og bruger naturen til aktivt liv, dvs. klatring, kravling og
løb, en mindre stresset krop. Årsagen til dette er, at børnene bruger deres
naturlige stilling i naturen, det kroppen er skabt til – at bevægge sig.
Jeg vil vise børn naturen som
et rum for aktivt frilufstiliv og som et rum for bevægelse, motion og fysisk
udfoldelse.
Jeg vil fremme børnenes lyst
til at bevægge sig i naturen og samtidig øge deres selvtillid, ved at de bliver
stolte af sig selv.
Jeg vil vække børnenes
nysgerrighed og sætte deres fantasi i gang.
At bruge naturen til udvikling
af børnenes sproglige færdigheder.
Hvordan:
Jeg vil opfordre børnene til at
klatre op i træet (Bang 1998: 64 – 65). Som klatringsudstyr bruger vi et reb,
som er bundet fast og sikkert på en gren. For at motivere børnene, vil jeg
uddele diplomer til hvert barn, som de kan vise til deres venner og familie.
Efter klatringen skal vi lede efter nogle dyr i og omkring træet. Dette kan
blive udgangspunkt for en diskussion om, hvilke dyr der bo i træer.
Bænkebidere
Bagefter skal vi sætte os i en rundkreds omkring træet og bruge vores
fantasi til at forrestille os, hvad træets stamme ligner. F.eks. om det ligner et menneskeligt ansigt?
Litteratur:
Kan man associere træets udseende med et menneskeligt ansigt?
Hvad ligner træets stamme?
Bang, P., 1998. Natur og udeliv med børn. Forlaget Børn & Unge: 2200 København.
Edlev, L., T., 2008. Natur og miljø i pædagogisk arbejde, (2. udg.). Munksgaard Danmark: København.
Hejsa - jeg tænker at aktiviteten er værkstedsfaglig og ikke hører under modul 11 - se mine kommentarer til dit 2. aktivitet. Bed gerne om vejledning på Bb, hvis du er i tvivl om hvad der er relevant indhold i modul 11 :-)
SvarSletVh Ida