Hvilken ny viden fik du selv gennem
arbejdet med dyreholdet?
Jeg fik ny viden om eksperimeternes betydning i fohold
til læring og oplevelsesglæde.
Jeg fik ny viden om, at naturen ikke i sig selv
garanterer et barns udviklingsmuligheder. Derfor er det pædagogens ansvar at
åbne grænseløse og udfoldelsesrige muligheder for et barn gennem tilrettelagte
aktiviteter.
Jeg fik ny viden om, at pædagogen altid skal være i stand
til at bearbejde et barns indtryk og udtryk gennem sproglig og æstetisk
virksomhed (Edlev 2008: 174). F.eks. når et barn har set en død frø, som har
påvirket ham ængsteligt.
Jeg fik viden om, at pædagoger også skal være kritiske,
observerende og reflekterende over for deres egen praksis og deres egne
forestillinger og fordome i forhold til naturen. Det er ikke forkert, at man
har nogle fordomme, men det er vigtigt at være åben over for dem og ikke at
videregive dem til børnene. Det er vigtigt at finde ud af, hvordan man kan
bearbejde disse forstillinger/fordomme. Det kan f.eks. være ved at læse en
speciel faglitteratur om det eller snakke med sine kollegaer.
Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet
mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Dyrholdet giver mulighed for at arbejde
pædagogisk med, hvad der er acceptabel og hvad der er uacceptabel adfærd i
forhold til dyr. Skal man træde på en orm eller en snegl, hvis den ligger på
ens vej? Dyrholdets forløb giver mulighed for at kigge nærmere på sine værdier,
forestillinger og fordomme. Edlev skriver (2008) på s. 272, at vi danner vores
viden og forestillinger om naturen gennem andre mennesker, bøger og medier.
Hvis f.eks. et barns far synes, at alle ”ulækre” dyr skal dræbes, danner barnet
denne viden. Derfor er forløbet med dyreholdet er en god mulighed for at etiske
spørgsmål om dyrenes behandling med respekt kan komme på banen.
Dyrholdet giver
også anledning til at arbejde med et andet etisk spørgsmål - Hvad skal der til, for at dyr må slås ihjel?
(2008: 274).
Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet
anledning til?
Dyreholdet gav anledning til gode
oplevelser i forhold til at eksperimentere med sneglene. Jeg har fundet ud af,
at eksperimenter er en rigtig god måde at lege og lære på. Gennem eksperimenter
kan et barn få en forståelse for sjove og finurlige ting i omverdenen, fordi
alle barnets hovedsanser kommer i spil.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar