torsdag den 10. september 2015

SMTTE model til Biotopopgave 2.

Sammenhæng 

Der er et samfundsmæssigt ønske om at styrke den naturvidenskabelige interesse hos børn gennem dagtilbuddet. Derfor er der også fokus på, hvordan man tidligt kan vække børns interesse og motivation for det naturvidenskabelige felt. Det er en del af baggrunden for, at læreplanstemaet ”natur og naturfænomener” er et af de seks temaer, som danske dagtilbud skal arbejde med (Danmarks Evaluerings Institut 2015: 9).
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i året 2012 lavet en undersøgelse om, hvordan danske dagtilbud arbejder med læreplanstemaet ”natur og naturfænomener”. Undersøgelsen viser, at danske dagtilbud generelt arbejder med at inddrage naturen i børnenes hverdag, men konklusionen er, at arbejdet med dette tema ifølge EVA 2015: 10 med fordel kan styrkes idet:

• Mange dagtilbud kun arbejder med et snævert udsnit af aktiviteter inden for temaet
• Mange dagtilbud arbejder med læringsmål for andre læreplanstemaer i naturen frem for at arbejde med læringsmål for natur og naturfænomener
• Få dagtilbud prioriterer faglig viden og forståelse inden for temaet højt
• Få dagtilbud tilbyder løbende voksenstyrede aktiviteter inden for temaet.

Ifølge undersøgelsen oplever dagtilbuddene generelt at de har gode faciliteter, relevant udstyr og nem adgang til naturen. Dagtilbuddene ser en stor værdi i at være ude – på legepladsen og i naturen. Der sættes også stort fokus på at følge børns nysgerrighed og besvare spørgsmål. Men på den anden side peger undersøgelsen på, at det pædagogiske personale generelt vægter aktiviteter med kundskab og eksperimenter lavere end aktiviteter, der er mere oplevelses- eller sanserettede (EVA 2015: 10 - 11).

Arbejdet med læreplanstemaet ”natur og naturfænomener” kan styrkes mere ved at udvikle arbejdet i en mere didaktisk retning. Ved at udarbejde en didaktisk model, som f.eks. SMTTE modellen, før man starter med at arbejde med temaet, kan man  se, hvad vi stræber efter med vores aktiviteter. Vi kan med de planlagte aktiviteteter tidbyde et bredt rum for børnenes oplevelser, udfoldelse, læring og udvikling af kundskab/videnskab indenfor området . Med de planlagte aktiviteter giver vi børnene både natur- og sciencetilgang.
Målgruppen er børn fra 4 til 5 år.
Mål                   
  • Jeg vil styrke børnenes oplevelse af naturen som en grænseløs udfoldelsesrum.
  • Jeg vil give børnene en forståelse for at handle ansvarligt i forhold til naturen.
  • Jeg vil vække børnenes nysgerrighed og engagement med hensyn til miljøet og økologien.
  • Jeg vil styrke børnenes sanseoplevelser af naturen: at se, at røre, at lugte og at smage.
  • Give børnene nye handleerfaringer, der er knyttet til naturen og miljøet.
  • Styrke børnene naturfaglige og naturvidenskabelige dannelse.
Tiltag
  • Jeg vil gennemføre konkurrencen: hvem klatrer hurtigst op i træet.
  • Vi skal stege æbler og koger rabarberkompot over bål.
  • Vi skal på jagt efter smådyr i biotopen.
  • Vi skal lege legen "blade og træer" i nærheden af biotopen, hvor der vokser flere forskellige slags træer.
  • En aktivitet eller et forløb "affald, sortering og miljø".
  • Vi skal lave kompost.
Tegn                  
  • Børnene er engagerede og stiller spørgsmål.
  • Børnene snakker om deres oplevelser derhjemme.
  • Børnene har lyst til at lave de samme aktiviteter igen.
  • Børnene viser glæde.
Evaluering   
Vores opgaver var:
  • At støtte hvert enkelt barns deltagelse og udfoldelse under forløbene.
  • At skabe mening og motivation i forhold til børnenes deltagelse.
Vi har opnået vore mål ved:
  • Igangsætte seks forløb
  • Vi har anvendt børneinterviews, som udviklingsstøttende og -fremmede redskaber.
  • Ved at vise vores egen passion for naturen og ved at motivere hvert enkelt barn.
  • Vi har fokusseret på processen ved at anvende didaktisk reflektion, analyse og dialog med vores kollegaer og lederen. En bevidst reflekteret tilgang er gavnlig og udviklende for læring inden for læreplanstemaet.

Litteraturlisten:
  • Danmarks Evaluerings Institut (2015). Natur og naturfænomener i dagtidbud. Rosendahls : Esbjerg.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar