Sammenhæng
Der er et samfundsmæssigt ønske om at styrke den naturvidenskabelige
interesse hos børn gennem dagtilbuddet. Derfor er der også fokus på, hvordan
man tidligt kan vække børns interesse og motivation for det naturvidenskabelige
felt. Det er en del af baggrunden for, at læreplanstemaet ”natur og
naturfænomener” er et af de seks temaer, som danske dagtilbud skal arbejde med
(Danmarks Evaluerings Institut 2015: 9).
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i året
2012 lavet en undersøgelse om, hvordan danske dagtilbud arbejder med
læreplanstemaet ”natur og naturfænomener”. Undersøgelsen viser, at danske dagtilbud generelt
arbejder med at inddrage naturen i børnenes hverdag, men konklusionen er, at
arbejdet med dette tema ifølge EVA 2015: 10 med fordel kan styrkes idet:
• Mange dagtilbud kun arbejder med et snævert
udsnit af aktiviteter inden for temaet
• Mange dagtilbud arbejder med læringsmål for
andre læreplanstemaer i naturen frem for at arbejde med læringsmål for natur og
naturfænomener
• Få dagtilbud prioriterer faglig viden og
forståelse inden for temaet højt
• Få dagtilbud tilbyder løbende voksenstyrede aktiviteter
inden for temaet.
Ifølge undersøgelsen oplever dagtilbuddene generelt
at de har gode faciliteter, relevant udstyr og nem adgang til naturen.
Dagtilbuddene ser en stor værdi i at være ude – på legepladsen og i naturen. Der
sættes også stort fokus på at følge børns nysgerrighed og besvare spørgsmål. Men
på den anden side peger undersøgelsen på, at det pædagogiske personale generelt
vægter aktiviteter med kundskab og eksperimenter lavere end aktiviteter, der er
mere oplevelses- eller sanserettede (EVA 2015: 10 - 11).
Arbejdet med læreplanstemaet ”natur og naturfænomener” kan styrkes mere ved
at udvikle arbejdet i en mere didaktisk retning. Ved at udarbejde en didaktisk
model, som f.eks. SMTTE modellen, før man starter med at arbejde med temaet,
kan man se, hvad vi stræber efter
med vores aktiviteter. Vi kan med de planlagte aktiviteteter tidbyde et bredt
rum for børnenes oplevelser, udfoldelse, læring og udvikling af
kundskab/videnskab indenfor området . Med de planlagte aktiviteter giver vi
børnene både natur- og sciencetilgang.
Målgruppen er børn fra 4 til 5 år.
Mål
- Jeg vil styrke børnenes oplevelse af naturen som en grænseløs udfoldelsesrum.
- Jeg vil give børnene en forståelse for at handle ansvarligt i forhold til naturen.
- Jeg vil vække børnenes nysgerrighed og engagement med hensyn til miljøet og økologien.
- Jeg vil styrke børnenes sanseoplevelser af naturen: at se, at røre, at lugte og at smage.
- Give børnene nye handleerfaringer, der er knyttet til naturen og miljøet.
- Styrke børnene naturfaglige og naturvidenskabelige dannelse.
Tiltag
- Jeg vil gennemføre konkurrencen: hvem klatrer hurtigst op i træet.
- Vi skal stege æbler og koger rabarberkompot over bål.
- Vi skal på jagt efter smådyr i biotopen.
- Vi skal lege legen "blade og træer" i nærheden af biotopen, hvor der vokser flere forskellige slags træer.
- En aktivitet eller et forløb "affald, sortering og miljø".
- Vi skal lave kompost.
Tegn
- Børnene er engagerede og stiller spørgsmål.
- Børnene snakker om deres oplevelser derhjemme.
- Børnene har lyst til at lave de samme aktiviteter igen.
- Børnene
viser glæde.
Evaluering
Vores opgaver var:
- At støtte hvert enkelt barns deltagelse og
udfoldelse under forløbene.
- At skabe
mening og motivation i forhold til børnenes deltagelse.
Vi har opnået
vore mål ved:
- Igangsætte
seks forløb
- Vi har anvendt børneinterviews, som
udviklingsstøttende og -fremmede redskaber.
- Ved at vise vores egen passion for naturen og ved at
motivere hvert enkelt barn.
- Vi har fokusseret på processen ved at anvende didaktisk reflektion, analyse og dialog med vores kollegaer og lederen. En bevidst reflekteret tilgang er gavnlig og udviklende for læring inden for læreplanstemaet.
Litteraturlisten:
- Danmarks Evaluerings Institut (2015). Natur og naturfænomener i dagtidbud. Rosendahls : Esbjerg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar