Kompostering
Mål:
Styrke
børns dannelse inden for økologi.
Udvikle
børns opfattelse af naturen som det grønne, dvs. som alt det, der er ”levende
og organisk”. Naturen som det ”grønne” opfattes også kompost. (Edlev 2008:
261).
Hvordan:
Vi vil bruge plantekassen fra den femte
aktivitet til at lave en køkkenhave ved at anvende kompost i stedet for
almindelig jord. Vi vil smide alle affald, som kan forrådne i plantekassen indtil
den er fyldt op. Derefter dækker vi kassen tilmed en træplade og beholder den
stående uforstyrret indtil foråret. Til foråret åbner vi plantekassen og
udforsker, hvad der er sket med alt affaldet. Børnene kan grave med
planteskovle, gammle skeer eller bordkniv, kigge med forstørrelsesglas, lugte
til komposten osv. De kan lede efter orme og andre smådyr og får bevis på, at naturen
som det ”grønne” er ”levende og organisk”. Bagefter kan vi snakke om, hvad ormenes og de andre smådyrs opgave i komposten
er.
Orme i komposten
Litteratur:
Edlev, L., T., 2008. Natur og miljø i pædagogisk arbejde, (2. udg.). Munksgaard Danmark: København.
Edlev, L., T., 2008. Natur og miljø i pædagogisk arbejde, (2. udg.). Munksgaard Danmark: København.
Hejsa
SvarSletDet er væsentligt at du afprøver aktiviteten - overvej om processen med græsfrø er relevant. Som jeg har skrevet nedenfor, bør du overveje at bevæge ud i andre naturtyper. Du kan godt arbejde med et spireforløb, men forudsætningen er at du afprøver det og beskriver det ind i en pædagogisk-didaktisk sammenhæng med en udvalgt målgruppe - anvend gerne en didaktisk modul og underbyg dine argumenter med teori fra de to grundbøger.
I forhold til udvikling af miljøbevidsthed - hent inspiration på wikien - og deltag aktiv her også :-)