Affald, sortering og miljø
Mål:
Jeg vil vække børns motivation og engagement
i at tage vare på naturen.
Jeg vil udvikle børns respekt for naturen og
miljøet.
Danne børnenes natursyn.
Øge
børnenes miljøbevidsthed.
Hvordan:
Vi vil sortere affald som kan recirkuleres og
det, som kan forrådne. Vi vil stille en papkasse frem til det affald som kan recirkuleres og en
plantekasse til det affald som kan forrådne. Plantekassen skal bruges til den
sidste aktivitet. Når børnene kan se forskel på f.eks. et æbleskrog og et
stykke madpapir, får de svar på, hvorfor man godt kan smide æbleskroget i
naturen, men ikke et stykke madpapir.
Rådne æbler
Vi finder et nærligende naturområde,
hvor vi i en periode, f.eks. en uge, skal gå ned for at samle affald. Når
forløbet slutter, får hvert barn en medalje som en anerkendende belønning for
børnenes indsats.
Diskutere med børnene om miljøproblemer,
som f.eks. at smide skrald i naturen og på gaden. Gennem diskussionen, at give
børnene fortsåelse for, at vi har medindflydelse på at mindske
miljøproblemerne ved at tage vare på naturen.
Hejsa - du kan godt arbejde med kompostering og/nedbrydning med børnehavebørn, så er det væsentligt du beskriver nogle aktiviteter det vil være relevant for børnene at deltage i. Hvordan arbejde med børns undren over dette - anvend grundbøgerne til at underbygge dine argumenter. Overvej at bevæge dig uden for din have til andre naturtyper og afprøv nogle forskellige aktiviteter der, således at du får en større faglig bredde.
SvarSlet