SMTTE model - forløbet om snegleslim
Sammenhæng:
Det er vores - fagfolkets - ansvar at finde ud af, hvordan vi bedst muligt kan stimulere
børns evne til at undre sig, være nysgerrige og undersøgende i forhold
til naturen og dens fænomener. Derfor er det vigtigt, at det pædagogiske
personale er i stand til at skabe rammer og rige muligheder for at børnene kan
lære forskellige naturfænomener at kende eller komme til at vide mere, ved at
undersøge dem med hele deres krop og alle sanser. For at det lykkes, skal det
pædagogiske personale have de rigtige kompetencer, viden og
selvfølgelig interesser for at arbejde med naturen og naturens fænomener,
og for at gør dem spændende for børnene.
Efter dyreholdforløbet blev jeg inspireret af snegle og de muligheder man kan arbejde med ud fra dem med børnene. Jeg blev også inspireret af at arbejde ud fra eksperimenterende/science tilgange med børnene. De fremmer ikke kun børnenes observations-, iagttagelses-, hypoteseformuleringsevne og evnen for hensigtsmæssig handling, men de beriger også børnenes muligheder for sporglig udvikling.
Med forløbet "snegleslim" vil jeg undersøge, hvordan jeg i den pædagogiske praksis kan arbejde med temaet natur og naturfænomener med hensyn til at fremme børns læring og udviklingsprocesser ved at stille børnenes egen passion, kundskaber og færdigheder til rådighed.
Forløbet skal gennemføres i "Børnehuset Kruså" den 25. september fra klokken 8.30 til 12.00. Målgruppet er de ældste børnehavebørn.
Mål:
At børnene lærer og øver sig i at formulere
hypoteser.
At mindske børnenes naturfremmedhed.
At børnene anvender nye og støttes i at fyldes
på de kendte
begreber.
At stimulere børns evne til vedholdenhed,
tilstedeværelse, nærvær og koncentration.
At børnene lærer at iagttage og opdage, at der kan
ske store forandringer, hvis man koncentrerer sig om en ting i et længere
stykke tid.
At børnene får lyst til at vide mere om snegle.
At stimulere børnenes evne til at samarbejde og
lytte til hinanden.
Tiltag:
Børnene deles i tre grupper og i samarbejde med
hinanden skal de lede efter nogle snegle.
Vi afprøver forskellige eksperimenter med snegle.
Jeg stiller forskellige spørgsmål, for at støtte
børnene i at formulere hypoteser.
Jeg retter børnenes opmærksomhed på det fælles
tredje.
Jeg anvende forskellige sproglige udtryk, begreber
og refererer dem med en konkret handling.
Jeg udfordrer børnene til at røre og holde sneglen
på hånden på en sjov og imponerende måde.
Tegn:
Børnene fortæller om det, de har oplevet til de
andre voksne og forældre.
Børnene snakker om snegle og slim.
Børnene anvender nye begreber.
Evaluering:
Jeg interviewer børn om forløbet.
Jeg evaluerer forløbet med billeder og mine
iagttagelser på bloggen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar