onsdag den 23. september 2015

SMTTE model

SMTTE model - forløbet om snegleslim
Sammenhæng:

Det er vores - fagfolkets - ansvar at finde ud af, hvordan vi bedst muligt kan stimulere børns evne  til at undre sig, være nysgerrige og undersøgende i forhold til naturen og dens fænomener. Derfor er det vigtigt, at det pædagogiske personale er i stand til at skabe rammer og rige muligheder for at børnene kan lære forskellige naturfænomener at kende eller komme til at vide mere, ved at undersøge dem med hele deres krop og alle sanser. For at det lykkes, skal det pædagogiske personale have de rigtige kompetencer, viden og selvfølgelig interesser for at arbejde med naturen og naturens fænomener, og for at gør dem spændende for børnene.

Efter dyreholdforløbet blev jeg inspireret af snegle og de muligheder man kan arbejde med ud fra dem med børnene. Jeg blev også inspireret af at arbejde ud fra eksperimenterende/science tilgange med børnene. De fremmer ikke kun børnenes observations-, iagttagelses-, hypoteseformuleringsevne og evnen for hensigtsmæssig handling, men de beriger også børnenes muligheder for sporglig udvikling.

Med forløbet "snegleslim" vil jeg undersøge, hvordan jeg i den pædagogiske praksis kan arbejde med temaet natur og naturfænomener med hensyn til at fremme børns læring og udviklingsprocesser ved at stille børnenes egen passion, kundskaber og færdigheder til rådighed. 

Forløbet skal gennemføres i "Børnehuset Kruså" den 25. september fra klokken 8.30 til 12.00. Målgruppet er de ældste børnehavebørn.

Mål:

At børnene lærer og øver sig i at formulere hypoteser.
At mindske børnenes naturfremmedhed.
At børnene anvender nye og  støttes i at fyldes på de kendte begreber.
At stimulere børns evne til vedholdenhed, tilstedeværelse, nærvær og koncentration.
At børnene lærer at iagttage og opdage, at der kan ske store forandringer, hvis man koncentrerer sig om en ting i et længere stykke tid.
At børnene får lyst til at vide mere om snegle.
At stimulere børnenes evne til at samarbejde og lytte til hinanden.

Tiltag:

Børnene deles i tre grupper og i samarbejde med hinanden skal de lede efter nogle snegle.
Vi afprøver forskellige eksperimenter med snegle.
Jeg stiller forskellige spørgsmål, for at støtte børnene i at formulere hypoteser.
Jeg retter børnenes opmærksomhed på det fælles tredje.
Jeg anvende forskellige sproglige udtryk, begreber og refererer dem med en konkret handling.
Jeg udfordrer børnene til at røre og holde sneglen på hånden på en sjov og imponerende måde.

Tegn:

Børnene fortæller om det, de har oplevet til de andre voksne og forældre.
Børnene snakker om snegle og slim.
Børnene anvender nye begreber.

Evaluering:

Jeg interviewer børn om forløbet.
Jeg evaluerer forløbet med billeder og mine iagttagelser på bloggen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar