"Naturoplevelse i barndom har både en følelsesmæssig, en kognitiv og en kropslig dimension. Naturfaglig dannelse for børn i dagtilbud handler om, at børnene får mangeartede naturoplevelser samt en interesse og en viden om naturen. Hermed skabes grundlaget for børns forståelse af deres omverdenen og for en senere stillingtagen til eksempelvis miljøspørgsmål." Hansted, 2004: 58.
Med udgagspunkt i læreplanens 6. tema - Naturen og
naturfænomener, har jeg sat mig disse konkrete mål, når jeg skal arbejde med
opgaverne i Modul 11.
- at styrke barnets kendskab til naturens mangfoldigheder
- at styrke barnets respekt og omsorg for naturen og
miljøet
- at udvikle barnets natursyn
- at barnet oplever naturen som udforskning af verden ved
at børnene undre sig og stiller spørgsmål
- at sætte fokus på sammenhæng mellem dannelse og naturen
Jeg forventer, at den erfaring, som jeg vil få ved at
igangsætte og gennemføre forløbene, kan bruges i min 3. praktik og når jeg er
færdiguddannet.
Målet nås ved at gennemføre efterfølgende forløb:
- Biotop
- Dyrehold
- Sneglejagt
Målgruppe:
4 – 5 årige.
For at opnå målet vil jeg lave SMTTE modellen til hvert
forløb.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar