fredag den 4. september 2015

Valgmodul 11.


"Naturoplevelse i barndom har både en følelsesmæssig, en kognitiv og en kropslig dimension. Naturfaglig dannelse for børn i dagtilbud handler om, at børnene får mangeartede naturoplevelser samt en interesse og en viden om naturen. Hermed skabes grundlaget for børns forståelse af deres omverdenen og for en senere stillingtagen til eksempelvis miljøspørgsmål." Hansted, 2004: 58.

Med udgagspunkt i læreplanens 6. tema - Naturen og naturfænomener, har jeg sat mig disse konkrete mål, når jeg skal arbejde med opgaverne i Modul 11.

- at styrke barnets kendskab til naturens mangfoldigheder
- at styrke barnets respekt og omsorg for naturen og miljøet
- at udvikle barnets natursyn
- at barnet oplever naturen som udforskning af verden ved at børnene undre sig og stiller spørgsmål
- at sætte fokus på sammenhæng mellem dannelse og naturen

Jeg forventer, at den erfaring, som jeg vil få ved at igangsætte og gennemføre forløbene, kan bruges i min 3. praktik og når jeg er færdiguddannet.

Målet nås ved at gennemføre efterfølgende forløb:

- Biotop
- Dyrehold
- Sneglejagt

Målgruppe:
4 – 5 årige.


For at opnå målet vil jeg lave SMTTE modellen til hvert forløb.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar