torsdag den 10. september 2015

6 forskellige aktiviteter. Nr. 2.

Lave bålmad fra naturen
Mål:      

Gennem oplevelser vil jeg udvikle børns indsigt i, at al mad kommer fra naturen.
Jeg vil vække børnenes undren.
Jeg vil stimulere børnenes fire hovedsanser se, føle, smage og lugte. Ifølge Edlev (2008) kap. 2. har evnene at sanse, koble og lagre indtryk været forudsætningen for, at mennesker har kunnet orientere sig og overleve i naturen. Mennesker fødes med en særlig intelligens for naturen, som kan udvikles højt, hvis den stimuleres under opvæksten. Stimulering af hovedsanserne er vigtig, fordi den bidrager til barnets motoriske og følelsesmæssige udvikling.

Hvordan:

Vi skal koge rabarberkompot over et bål. Vi tilsætter nogle spiselige planter fra biotopen : mælkebøtteblade, gåsefod og brændenælder.
Jeg vil snakke med børnene om forskellige spiselige planter. Børnene skal plukke forskellige planter og bagefter snakker vi om, om de er spiselige eller ej. Jeg vil opfordre dem til at undre sig over planter. Kan de spises? Hvilke er giftige? Kan man lave salat eller suppe af dem? Etc.
Vi skal også stege æbler over bålet.
Gennem tilberedelse af maden: at plukke, skrælle, skære, si, iagttage, lugte, smage etc. bliver børnenes sanselige erfaringer stimuleret.

Tilberedelse:

Vi steger æbler på to måder:

Vi stikker en pind igennem dem og steger dem over bålet.
Vi udhuler æbler og fylder dem med stødt kanel. Pakker dem ind i staniol. (Madsen 1993: 265).








 Rabarberkompot:

Rabarberen skræles og skæres i små stykker. En gryde fyldes op med vand. Der tilsættes sukker i gryden. Når vandet koger, putter vi rabarberen ned i gryden og koger den, indtil rabarberen bliver blød. Vi tilføjer også planterne, alt koges sammen. Kompoten skal sies.

Litteratur:
Madsen, B., L., 1993. Børn, dyr & natur, (udg. 1.). Kap. 2. Forlaget Børn & Unge: København.

1 kommentar:

  1. Hejsa
    I modul 11 ligger fokus på det naturfaglig og friluftliv (anderledes end VNT som også rummede værkstedsfag) - se kompetencemålene på undervisningsbloggen: http://natur-miljoe-udeliv.blogspot.dk/2015/08/modul-11-efteraret-2015.html
    Din aktivitet med at male sneglehuse med neglelak kan ikke rummes indenfor kompetencemålene. Jeg vil foreslå at du laver en ny aktivitet 2

    SvarSlet