tirsdag den 29. september 2015

SMTTE modellen - den store sneglejagt 2015

Sammenhæng:

Efter mit første forløb har jeg iagttaget, at det i den pædagogiske praksis er vigtigt  at tage hensyn til børnenes initiativ uanset hvilket emne man arbejder med. Dvs. at det er vigtigt i de planlagte aktiviteter at have plads til spontanitet og til at kunne rette de planlagte efter børnenes initaitiv. Børnenes initiativ kan komme til udtryk gennem de spørgsmål de stiller, den interesse de viser  og den unikke/egne udforskende tilgang de har.

Jeg har igen valgt snegle som det overordnede tema. Børnene skal finde forskellige arter snegle, derfor skal vi på en lang tur. På turen vil jeg ud over sneglejagten også lægge fokus på, at børnene oplever naturen og naturfænomener så bredt og rigt, som det er muligt. Jeg vil tage udgangspunkt i mig selv som den vidne og nysgerrighed fremmende voksne. Derudover tager jeg udgangspunkt i børnenes egen passion, deres kundskaber og færdigheder.

Sted: Børnehuset Kruså.
Hvornår: 30. september 2015
Målgruppe: de ældste børnehavebørn (7 børn)

Mål:

At børnene lærer at være vedholdende og opdage, at alt kan lykkes, hvis man bare ikke giver op.
At børnene oplever konkurrence gejst.
At børnene får erfaringer om snegle som sjove dyr.
At børnene erfarer naturen med alle sanser.
At børnene oplever naturen som et rum for fysisk udfoldelse.
At stimulere børnenes æstetiske oplevelser.

Tiltag:

Hvert barn skal trække et kort med en snegl på. Sneglekortet viser, hvilken snegleart barnet skal lede efter.
Vi leder efter snegle indtil vi finder alle arterne. Hvert barn skal opleve succes uanset hvor længe det vil tage.
Vi skal på en lang tur med børnene gennem skoven med mange bakker.
Under jagten lægger vi også mærke til forskellige planter, bær, dyrespor osv. Alt det vi finder undervejs.
Vi snakker om det børnene synes er interessant.
Jeg er lyttende og omhyggelig.

Tegn:

Børnene er nysgerrige og stiller spørgsmål.
Børnene fortæller om det, de har oplevet til de andre voksne og forældre.
Børnene er glade og vil igen på sådan en tur.

Evaluering:


Jeg evaluerer forløbet med nogle billeder på bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar